Wednesday, March 23, 2011

Berfikir di luar kotak.....



Hari ni kita akan berbincang tentang tajuk "Berfikir Di Luar Kotak". Penting sangat ke untuk ambil tahu pasal benda ni. Buat je la apa yang kita nak buat. Apa yang terlintas di fikiran kira ON je la.

Dalam berfikir kita bukan sahaja sekadar berfikir malah perlu wujud situasi yang digelar "Fikir Kreatif". Dengan berfikir secara kreatif kita secara tidak langsung akan dapat menghasilkan sesuatu penyelesaian dari sudut yang berbeza.

Macam mana nak berfikir di luar kotak? Cukup mudah tapi memerlukan latihan yang berterusan agar kita biasa berfikir secara kreatif. Berikut adalah beberapa perkara yang kita perlu pertimbangkan dalam menghasilkan idea yang kreatif :

1) Memudahkan kerja
2) Menambahkan kualiti
3) Mengurangkan kos
4) Mempercepatkan kerja
5) Menjadi lebih efisyen

Sebagai manusia kita perlu sentiasa berfikir seharian. Ini kerana akal yang digunakan Allah juga akan tumpul daya fikirnya jika kita kurang berfikir. Banyakkan bertanya soalan & berfikir untuk mendapatkan jawapan yang bernas melalui pembelajaran. Tidak kira sekecil mana pun sesuatu ilmu yang kita pelajari yang penting kita dapat mengasah daya fikir kita setiap hari & dalam masa yang sama akan mengetahui perkara yang kita belum ketahui.

Harus diingat bahawa idea yang kreatif perlu disertakan dengan tindakan. Jika tidak maka ianya tetap tidak mendatangkan kesan langsung. Jangan takut untuk gagal kerana setiap kejayaan bermula dengan secebis idea yang kreatif serta disusuli dengan tindakan & disertai dengan usaha yang tidak pernah mengenal erti jemu.


Selamat Berfikir Semua........

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...