Friday, April 15, 2011

Hutang !!! Macam Mana Nak Control ???


Bila sebut pasal hutang je mesti semua orang akan tak senang duduk nyer kan. Tapi dalam zaman sekarang ni mana ada orang yang tak berhutang. Nak2 yang tinggal di bandar. Bagi yang berjaya hidup tanpa hutang, syabas & berbahagialah hidup korang.

Bab hutang ni memang dah jadi perkara wajib nyer la. Mana ngan hutang beli kereta, rumah, motosikal, sambung belajar, majlis kahwin & banyak lagila. Cuma yang membezakan setiap orang itu ialah jumlah wang yang di pinjam, tempoh pinjaman & bagaimana kita nak menguruskan kewangan agar hutang kita tu berjaya dikawal.

Kat sini aku ada beberapa tips yang nak di kongsi bersama ngan korang : -


1) Senaraikan segala hutang yang ada seperti hutang kereta, rumah, majlis kahwin, peribadi & sebagainya. Pastikan hutang yang berfaedah tinggi di senarai dulu. Kemudian pecahkan kepada 2 kumpulan iaitu hutang keperluan seperti kereta, rumah & hutang peribadi seperti majlis kahwin, kad kredit. Selesai je korang jumlahkan semua hutang2 yang ada.

2) Jangan tambah hutang lagi. Tumpukan perhatian dalam mengurangkan hutang sedia ada terlebih dahulu. Berhenti menggunakan kad kredit & kemudahan overdraf. Kawal nafsu berbelanja mengikut perasaan & kemahuan.


3) Potong perbelanjaan yang berlebihan & dirasakan kurang perlu seperti bil siaran televisyen, telekomunikasi & sebagainya. Jangan berfikir dua tiga kali, teruskan je tindakan korang tu.

4) Sekiranya semua langkah di atas telah di ambil, kini tiba masa untuk kita menfokuskan diri dalam melangsaikan hutang yang ada. Jumlah hutang yang banyak datang daripada tabiat buruk berbelanja & tiada perangcangan langsung. Oleh itu korang mesti terima segala tanggungjawab untuk melunaskan hutang yang ada sepenuh hati. Mesti kena banyak bersabar & selalu berusaha gigih. Jangan sekali-kali lari dari perancangan asal korang serta terpengaruh dengan godaan luar. Beritahu pada keluarga korang tentang perancangan yang telah dibuat agar diorang faham situasi kewangan yang korang alami.

5) Kini setelah semua dilaksanakan dengan baik & teratur, maka proses seterusnya ialah melatih diri korang untuk sentiasa menabung. Sebaik2 nya di jalankan semasa proses melunaskan hutang berlangsung. Mungkin pada permulaan korang cuba menabung 5% dulu dari pendapatan bulanan yang ada. Kemudian bila dah terbiasa bolehla naik ke 10% pulak. Lagi satu jangan lupa menabung setiap duit syiling yang korang ada / terjumpa. Korang mesti akan terkejut dengan hasil yang korang akan dapat nanti. Walaupun jumlahnya kecil, tapi itu adalah satu langkah permulaan yang sangat penting dalam hidup korang.


Aku harap tips2 yang aku bagi ni dapatlah sedikit sebanyak membantu korang dalam menyelesaikan masalah hutang ni. Sama2 lah kita berkongsi ilmu yang ada untuk manfaat kita bersama. Mudah2an kita akan menjadi insan yang lebih hebat dalam mengawal perbelanjaan harian kita.

Senyum2 selalu yaaa.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...