Wednesday, May 18, 2011

Duit Bukan Segala2nya.....



Duit! Duit! Duit!.....Hari2 kene pikir pasal duit. Macam2 persoalan akan timbul bila sebut pasal duit ni. Yang paling best kerana duit kita boleh bergaduh dengan keluarga, kawan2 & orang ramai. Ni lah masalah bila kita terlalu mendambakan diri pada duit. Boleh rosak segala2 yang kita ada.

Aku suka dengan lirik lagu Hattan, "Duit...Duit....Di mana ko duit". Memang duit penting untuk hidup tapi janganlah sampai kita ni menjadi hamba duit. Setiap orang di muka bumi ni hendaklah berusaha untuk mencari rezeki yang halal. Tapi jangan sampai sanggup rasuah sana sini, merompak, menipu & bermacam2 cara lagi la hanya untuk dapatkan duit.




Yang paling penting kita kene bersyukur dengan apa yang ada. Setiap rezeki yang Allah bagi kat kita pasti cukup. Belajar hidup berserdehana. Jangan terlalu berlebih2an. Kan ke membazir tu amalan syaitan. Kalau kita ikut cara yang diajar dalam islam sebaik mungkin pasti kita akan berjaya. Duit ni hanya ukuran pertukaran barang sahaja. Jadi xperlu sampai berkelahi kerana duit. Sebab macam mana kaya pun kita, bila mati nanti hanya amalan yang akan dihitung.

Walaupun korang banyak duit ke tak ke yang penting kene pastikan keluarga kita bahagia. Sebab dalam keadaan kesusahan atau kesulitan pasti keluarga yang akan menyokong kita. Andai ada antara korang xsehaluan dengan keluarga masing2, belajarlah memaafkan. Air yang dicincang xkan putus.




Ingatlah! Duit bukan segala2nya dalam hidup ini.......


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...